Založ si blog

Známky nie sú všetko

Posledný školský deň máme za sebou. Prváčikovia odovzdali váženým pani učiteľkám bonboniéry a orchidei z Lidla v kvetináčoch. Školské brány sa zatvorili. Ostalo len vysvedčenie. Čo to však v skutočnosti znamená? Niektorí majú prázdniny a iný len oči pre plač.

Celý nás rezort školstva sa nám tu rúca ako domček z karát. Všetci sú nespokojní, všetci majú svoj názor a potrebujú ho vyjadriť aby ich neroztrhlo. Každý všetko spochybňuje. Všetky tie malé štrajky pána Crmomana, ataky učiteľom voči žiakom viď. Veľmi medializovaný prípad p. Šteska zo školy Fantázia. Smutná, ale nie je len samotná udalosť, ktorá sa udiala, ale viac diskusia rodičov pod článkami. Ako národ sme len trocha podrástli a možno ani to nie. Stále máme pocit, že nejaké dieťa môže byť len tak agresívne a len tak môže pána učiteľa chytiť oprávnený hnev a rieši to ako muž/samec, čo je pochopiteľné, ale nie vhodné. My sme tí dospelí, my sa máme ovládať, nás deti kopírujú. My musíme skutočne oľutovať svoje činy úder dieťaťa, čo už v minulosti muselo zažívať šikanu okolia ktorú si nik nevšímal, a ktorá dorástla do takýchto obludných rozmerov a my dospelí sa musíme z tých chýb poučiť. Lebo predpokladám, že chceme vychovať generáciu zodpovedných dospelých, ktorí si v budúcnosti zvolia lepších politikov vytvoria štát, v ktorom fungujú príslušné orgány a hľadajú sa kompromisy. Funguje zdravá súťaživosť a tí čo sú na vedúcich pozíciách sú skutoční odborníci a nie právnici, ktorí sa vedia predať. Lebo keby sme mali v rezorte školstva odborníkov, tak tí odborníci by začali diskutovať s mimovládnymi organizáciami a nie len so samotnými pedagógmi. Odborník na históriu by vedel, že keď vstúpi Slovenská republika do Európskej únie, tak potrebuje prechodné obdobia v oblasti integrácie a inklúzie, lebo sme národ, ktorý k takýmto princípom nikdy nebol vedený a musí sa to všetko naučiť. Že tolerancia neznamená, že hlupákom dovolím robiť všetko. Že diskriminácia neznamená, že menšina diskriminuje väčšinu, ale presne naopak. A že všetci sa musíme učiť novým princípom demokracie, lebo stále narážame na jazvy komunizmu, ktoré sú pre nás ako kotva na nohe.

Nuž všetko je inak. V problematike detí so špeciálnymi potrebami sa neurobil žiadny pokrok. Na školách stále nie sú psychológovia a špeciálni pedagógovia. Ak na nejakej škole náhodou sú, tak majú neúnosné počty takýchto detí. Asistentov mnohé školy nedostali. Ak ste rodič a chcete dieťa dať do nejakej školy a poviete jeho diagnózy t. j. návod ako dieťa myslí aby mal pedagóg ľahšiu prácu, tak vám takmer každá škola povie to isté „nevieme takéto dieťa vzdelať. Máme veľa detí v triedach, nemáme asistentov atď.“ Ak diagnózu nepoviete, tak je to ešte horšie bo len bojujete so školou, ktorá dieťa psychicky ubije bo mu nerozumie. A aj keď náhodou nejaká škola dostane asistentov, tak narazí na nevedomosť asistenta, ktorí nevie čo má robiť, lebo nemá školenia a výchovu z čias socializmu „všetci majú byť rovnakí, sedieť na mieste a keď vytŕčaš z davu, tak choď preč!“ No a v poslednom prípade sú školy, ktoré majú asistenta, ktorí skutočne vie čo robiť, vzdeláva sa, komunikuje s rodičmi detí aspergerov, adhd, dys – porúch a narazí na nevedomosť učiteľského zboru. Navrhuje riešenie a vedenie zo strachu všetko odmieta a dieťa demotivuje, provokuje, šikanuje a dieťa to samozrejme vracia celému kolektívu. Integrácia nefunguje a niet sa ani čomu čudovať. Robíme záplaty na prehnité nohavice. A potom takýmto deťom, čo nevieme vzdelať pretože sami nechápeme slovo „INKLÚZIA“, dáme vysvedčenie.

A preto vám tu dnes píšem: „známky na vysvedčení nič neznamenajú“. Pretože známky nie sú objektívne a nikdy neboli. Pri deťoch so špeciálnymi výchovnými a vzdelávacími potrebami sú to markantné rozdiely. Tí čo majú štvorky to môžu vedieť na jednotku a tí čo majú jednotky štvorkárom nesiahajú ani po päty. Majú len šťastie, že ich vzdelali a najmä hodnotili tí čo boli školení na vzdelávanie neurotipických detí. Ak by sme spravili monitor a známkovali učiteľov, riaditeľov, zriaďovateľov, zamestnancov ministerstva školstva i politikov na prácu s deťmi so ŠVVP, tak by mnohí nestali ani dostatočnú. Pretože tiež nemali mentorov, ktorí by ich to naučili. Učia sa to sami a za pochodu, lebo ani ten skvelý kreditový systém veľmi nefunguje, keď je nastavený „ZHORA“.

Ale doba sa mení a mentorov – „školených rodičov, čo si to prežívajú dennodenne a nemajú inú možnosť ako praktikovať neustále vzdelávania a terapie, ktoré ich školia“ (z radov právnikov, psychológov, lekárov, novinárov, sociálnych pracovníkov, učiteľov….)stále pribúda a sú ochotní mnohé zákony pripomienkovať a nastavovať funkčné mechanizmy v školstve, školiť asistentov i učiteľov hoci len obyčajným rozhovorom. Preto vám prosím, my vám odpúšťame vaše známkovanie, ale vy sa začnite lepšie vzdelávať vo vnímaní odlišností. Najmä u detí. Nevedieť nie je hanba, hanba je šikanovať, lebo sa bojím povedať „neviem, nauč ma to!“

Záhadný jazyk aspergerov

16.11.2016

Vraví sa, že koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom. Aspoň tak mi vždy hovorievala moja mama. Taktiež vravievala: „Len sa uč, veď sa učíš pre seba.“ A tak som sa učila. A keď som viac »

Takto vychovávame (vychovávate) svoje deti – aby nenávideli a odsudzovali

12.09.2016

Zverím sa vám s jedným príbehom, ktorý mi napísala moja kamarátka: Dnes podvečer sme sa so synom vybrali na ihrisko na typickom sídlisku v Bratislave. Od štvrtka poobede bol Max chorý doma - viac »

Deti ako zrkadlá

24.05.2016

Na školách nám pribúdajú deti s tzv. „diagnózami“. Nedobrovoľne sa pohybujem sa v prostredí učiteľov, vychovávateľov, psychológov, psychiatrov, špeciálnych pedagógov, rodičov detí viac »

polícia, radar, meranie rýchlosti, alkohol, tester

Účastníkovi nehody v Pezinku namerali v krvi 1,72 promile

23.02.2017 12:31

Polícia vyšetruje dopravnú nehodu v Pezinku, po ktorej jednému z účastníkov zistili alkohol v krvi.

štrajk učiteľov

Učitelia žiadajú do konca volebného obdobia šesť percent HDP na školstvo

23.02.2017 12:07

Slovenská komora učiteľov chce tiež zjednotenie kompetencií pri financovaní škôl a zabezpečiť financovanie zvyšovania kapacít materských škôl.

deti, farma

Farmy potrebujú mladé chytré hlavy

23.02.2017 12:00

Na troch stredných odborných školách v Pruskom, Rimavskej Sobote a Moldave nad Bodvou otvárajú najmodernejší, poľnohospodársky odbor agromechatronik.

Fico, Danko

Prieskum: 'Kauza kapitán' u voliča stále rezonuje, Smer opäť klesol

23.02.2017 11:51

Februárový prieskum preferencií politických strán opäť potvrdil SAS ako jednotku v pravicovom spektre.

adhd

aj hyperaktivta vie byť krásna... blog o tom ako nás môžu odlišnosti posilniť... zozbierané skúsenosti rodičov hyperaktívnych detí (detí s poruchami pozornosti) a tiež detí s aspergerovým syndrómom, detí s DYS - poruchami, nadaných detí, detí s fetálnym alkoholovým syndrómov... pretože všetci tu plávame spolu a zažívame to isté

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 68281x
Priemerná čítanosť článkov: 3594x

Autor blogu

Kategórie