Založ si blog

Škola , ADHD a prečo to nefunguje

školaŠkolská dochádzka môže byť pre deti s poruchami pozornosti veľmi problematická. V dnešnej dobe síce existujú odporúčania a metodologické usmernenia, ktoré pojednávajú o tom ako majú rodičia aj učitelia pristupovať k deťom s ADHD, ale na druhú stranu ich čítajú len tí, ktorých sa to najviac dotýka. Málokto si sám od seba prečíta analýzu, alebo iný metodologický materiál. Pritom do styku s deťmi s ADHD neprichádzajú len ich rodičia a učitelia. O tom, či tieto dokumenty čítajú pedagógovia, by sa dalo tiež polemizovať. Ako mnohí tvrdia „pri tých všetkých byrokratických „hovadinách“, ktorými ich úkoluje náš štát“, im to možno ani nemôžeme zazlievať. A hyperaktívne detičky ostávajú nepochopené.

Milujem tie články, alebo pasáže zo spomenutých analýz, že učiteľ v škole rozpozná dieťa s ADHD a dá avízo rodičovi. Spolu sa dohodnú na integrácií a po odporúčaní poradne špeciálnej pedagogicko – psychologickej budú spolu komunikovať a dieťatku sa v škole bude dariť. Skutočnosť je však o dosť zložitejšia. Učiteľ zbadá dieťa s ADHD – hyperaktívne -s poruchou pozornosti. Absolútne mu neporozumie a označí ho za nevychované, drzé, alebo rozmaznané a ešte si stihne na svoju stranu nakloniť celý učiteľský zbor. Lebo učiteľky sa poväčšine všetkého boja a tak miesto sebavedomého konania a zváženia, či dieťa nie je hyperaktívne, sa radšej ľutujú:

„pozri čo zas urobilo! To sa nedá zvládať. Ostatné deti po ňom opakujú… Ja tu mám tridsať detí nemôžem sa venovať tomuto jednému.. Ostatní rodičia sa prídu sťažovať..“

A kolegyňa ju samozrejme podrží, lebo jej rozumie. Aj ona to má veľmi ťažké a „nevychované decká nech si rodičia vychovávajú.“

Takže všetky tie rečičky, že učiteľ – odborník pomôže dieťaťu a spolu s rodinou nájdu pre neho vhodnú cestu, sú ako čakať pod vianočným stromčekom na Ježiška. Pritom poruchy pozornosti nie sú ovplyvnené výchovou. Učitelia nevedia hyperaktívne deti rozpoznávať. Nikto ich na to neškolí,  nemajú to odkiaľ vedieť. A ak ich aj náhodou nejaký špeciálny pedagóg navštívil v škole, tak niektorí majú ešte aj komunistickú optiku podľa, ktorej nazerajú na všetky deti rovnako. Ono zmena režimu môže prebehnúť zo dňa na deň, ale v ľuďoch ostanú zakorenené princípy, ktorých sa len ťažko zbavujú. Na upevnenie nového režimu sa musia vymeniť aspoň dve generácie a my sme len v polovici. Ako keby sme mali starých bez sebavedomia bojovať a mladých so silou presadzovať svoje práva, ale s nedostatkom skúseností. Hoci anomálie existujú. Aj učitelia, ktorí vedia učiť deti s ADHD. Je ich však tak málo asi ako dubákov v lese po mesačných horúčavách.

Zákon hovorí jasne. Deti s ľahkou mozgovou dysfunkciou (ADHD, ADD) majú byť vzdelávané individuálnou integráciou v bežnej škole. Škola im má zabezpečiť rovnaké podmienky, ktoré majú napísané v špeciálnych správach od pedagogický- psychologických poradní. Učiť ich majú bežní učitelia, ktorí majú dodržiavať pokyny špeciálneho pedagóga. Niektorým detičkám majú byť upravené osnovy, lebo mnohí trpia dyslexiou, dysgrafiou, dysortografiou, alebo čo je najčastejšie robia chyby z nepozornosti. Napísať obyčajnú úlohu môže trvať aj tri hodiny.

SKUTOČNOSŤ: prinesiete papiere do školy, pokyny a odporúčania. Lebo ak sami nezistíte, že Vaše dieťa asi nie je ako bežné deti, ale jeho mozog funguje trošku inak a neprekonáte to zistenie (ktoré býva dosť bolestivé), nenavštívite poradňu sami, tak nikto Vám nepomôže. Nikto Vás nenasmeruje. Akurát Vás obvinia, že ste neschopný rodič. Alebo diskriminujete väčšinu. Takto funguje naša spoločnosť. A v škole ho má učiť učiteľ, ktorý, keď nie je vyhorený (lebo poobzerajte sa, kto pracuje v školstve, len vyhorení, ktorí nevedia odísť, alebo mladí absolventi ktorí to majú ako prestupnú stanicu, kým nenájdu niečo lepšie – česť výnimkám samozrejme, o tých ešte budem písať), tak je neschopný vidieť odlišnosti a pracovať s nimi. Učiteľ, ktorý ma v triede tridsať žiakov, z ktorých sa nájdu aj nevychovaní aj ďalšie deti s bežnými poruchami, o ktorých ich rodičia ani nevedia, lebo nie sú až tak viditeľné, ale učiteľ má skrze ne robotu navyše.

Škola poväčšine ani nevie čo tá integrácia znamená, teda tá skutočná s papiermi a upraveným študijnými plánmi, kde učiteľ má ešte milión „papierovačiek“ navyše. Všetci sa samozrejme budú tváriť, že vedia čo to znamená (lebo na Slovensku priznať nevedomosť je ako zatĺkať neveru – nepriznám sa ani „zatohoanciaša“), ale pokiaľ to nerobia každý rok a v každej triede už desaťročia, tak nevedia nič. Jediné čo z toho nesprávne pochopia je, že takéto deti potrebujú „úľavy“ podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga, za čo ešte dieťa dvojnásobne trpí, lebo sa na neho pozerá ( a mnohí učitelia mu to dajú „vyžrať“ doslova) ako na niekoho, kto má VÝHODY oproti iným žiakom, ktorí si musia všetko „odmakať“. Opak je samozrejme pravdou. Nejde o žiadne výhody. Ide o upravenie pravidiel, aby aj deti, ktorých mozog vníma inak mohli zažívať pocit z úspechu, mohli sa viac naučiť a byť užitočný pre spoločnosť. Aby tieto deti neboli len „dodrbávané“  a neničilo sa im sebavedomie (čo je kvôli slabo vyvinutým sociálnym zručnostiam mnohokrát ťažšie viditeľné).

ZHRNUTIE: štát určí zákon, že „atypické“ deti majú byť napriek nevedomosti pedagógov vzdelávané v bežných triedach. Učitelia to majú naozaj ťažké a nezvládajú to a mnohí nie sú schopní to nahlas povedať. Rodičia nie sú dostatočne informovaní. Školy nemajú na tieto deti prostriedky, z ktorých by im zabezpečili potrebnú pomoc -asistentov. Detičky trpia a zažívajú veľké množstvo frustrácií, ktoré môžu ústiť do psychických i fyzických problémov, problémov s učením, agresivity, delikvencií… Dôsledky znáša  štát. Teda týka sa to nás všetkých.

Teda my všetci spolu by sme mali bojovať za práva za naše deti. Apelovať na pravidelné školenie pedagógov, na menší počet detí v triede, na asistentov pre všetky deti, ktoré majú na to odporúčania, na špeciálnu pedagogiku, ktorá by sa mala zaradiť do osnov na vysokých školách, za multikulturálnu výchovu, ktorá by nás učila chápať odlišnosti. Lebo naše deti keď vyrastú tak nebudú žiť a pracovať v kolektívne „bežných ľudí“. Preto by mali byť rodičia bežných detí vďačný za každé ADHD dieťa, ktoré je na škole a brať to ako príležitosť, že ich dieťa ešte v elementárnom veku naučí chápať odlišnosti, čo bude pre jeho život to najcennejšie. Vedieť rozumieť aj Američanovi, Nemcovi, Rómovi, homosexuálovi, it- čkarovi, ktorému mozog ide na plné obrátky, ale neumýva si ruky, keď ide z toalety. Neplytvať energiou to prečo henten urobil, on je zlý , on je taký, mňa učili, že všetci máme žiť pod jedným merítkom! Miesto toho takého tolerantné deti, ktorá vyrastú v dospelých si na podobné otázky odpovedia v dectve a v dospelosti už nebudú strácať čas. Budú môcť budovať a spolupracovať aj s „inými“, dohliadať na politikov, bojovať za svoje práva, vzdelávať sa, tvoriť spoločnosť , v ktorej sa dá existovať a kde platia zákony, ktoré ľudia chcú dodržiavať.

(Ľudia sú takí aký musia byť „lebo“ a ty keď chceš pochopiť, tak sa pozri za nich, že čo ich na tú cestu naviedlo a skús porozumieť)

Záhadný jazyk aspergerov

16.11.2016

Vraví sa, že koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom. Aspoň tak mi vždy hovorievala moja mama. Taktiež vravievala: „Len sa uč, veď sa učíš pre seba.“ A tak som sa učila. A keď som viac »

Takto vychovávame (vychovávate) svoje deti – aby nenávideli a odsudzovali

12.09.2016

Zverím sa vám s jedným príbehom, ktorý mi napísala moja kamarátka: Dnes podvečer sme sa so synom vybrali na ihrisko na typickom sídlisku v Bratislave. Od štvrtka poobede bol Max chorý doma - viac »

Známky nie sú všetko

06.07.2016

Posledný školský deň máme za sebou. Prváčikovia odovzdali váženým pani učiteľkám bonboniéry a orchidei z Lidla v kvetináčoch. Školské brány sa zatvorili. Ostalo len vysvedčenie. Čo viac »

Egypt, Sisi

Egypt výrazne obmedzí činnosť mimovládnych skupín

29.05.2017 22:26

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí ratifikoval zákon, ktorý výrazne obmedzuje registráciu a činnosť mimovládnych organizácií.

plot, Maďarsko, hranice, migranti, Balkánska cesta

V Maďarsku zadržali 23 ilegálnych migrantov z Pakistanu

29.05.2017 21:34

Muži sa v okolí Ásotthalomu v Čongrádskej župe ilegálne dostali cez srbsko-maďarskú štátnu hranicu.

nápoj, mäta, zázvor, čaj

Česká právnička tri roky prilievala nadriadenej do nápoja preháňadlo

29.05.2017 20:28

Pracovníčka českej Správy železničnej dopravnej cesty (SŽDC) Věra Kubíčková musí ísť za svoj skutok na tri roky za mreže.

polícia, Berlín, razia, radikál, islamisti, Nemecko

Ukrajina spravila razie v sídlach ruskej internetovej spoločnosti Yandex

29.05.2017 19:34

Spoločnosť sa špecializujuje na internetové služby vrátane prevádzky rovnomenného webového vyhľadávača.

adhd

aj hyperaktivta vie byť krásna... blog o tom ako nás môžu odlišnosti posilniť... zozbierané skúsenosti rodičov hyperaktívnych detí (detí s poruchami pozornosti) a tiež detí s aspergerovým syndrómom, detí s DYS - poruchami, nadaných detí, detí s fetálnym alkoholovým syndrómov... pretože všetci tu plávame spolu a zažívame to isté

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 72301x
Priemerná čítanosť článkov: 3805x

Autor blogu

Kategórie